zondag 8 juni 2014

Reading is dreaming with open eyes

Soms zou ik willen dat ik alle goede boeken die ik heb gelezen nog niet gelezen had. Ik wéét dat er nog een triljoen goede boeken te lezen zijn, maar gek genoeg lees ik liever iets goeds dat ik al ken dan iets nieuws waarvan ik nog niet weet wat ik er van vind. Zo komt het voor dat ik de hele Harry Potter reeks al 2 keer heb gelezen, net als de drie boeken over The Hunger Games, Nicholas Sparks z'n werk ook meerdere malen en mijn lievelingsboek al een keer of 5. Verder heb ik nog flink wat boekenleggers op de helft in boeken zitten waar ik voor een tweede keer in begonnen ben.
Ik vind het jammer dat er zo weinig fanatieke lezers in mijn omgeving zijn om hun ervaringen over mooie boeken te delen. Ik geef hier de middelbare school deels de schuld van. Verplichte literatuur lezen voor Nederlands, en je dan zo'n lijst voorschrijven met de meest stoffige literatuur.. Doe even normaal. Hoe kan je lezen zo onaantrekkelijk mogelijk maken? Zo dus! En als je dan eindelijk door zo'n droog, saai verhaal heen was kon je er nog een ellenlang verslag over schrijven ook.
Al hadden ze dat nou een beetje tactisch aangepakt, weet ik zeker dat er een hoop mensen achter waren gekomen dat lezen eigenlijk héél leuk en ontspannend is. Met een écht goed verhaal wil je je boek het liefst niet meer wegleggen tot het uit is. Zoals de volgende quote het 't best beschrijft: "Reading is dreaming with open eyes". Natuurlijk blijven er altijd televisie-liefhebbers, maar velen zouden er achter zijn gekomen dat je tijdens het lezen van een goed boek helemaal nooit meer een televisie nodig hebt..! 

Oké misschien overdrijf ik nu een beetje (natuurlijk heb ik ook een televisie, en uhm.. Ook Netflix op m'n iPad) but you'll get my point. Meer mensen zouden eens een goed boek moeten pakken. Dus bij deze even een mooi lijstje van mij voor diegene die nu helemaal om zijn (ik lees het liefst in het Engels, dus die zet ik eerst, ik kan niet garanderen dat de Nederlandse vertaling net zo mooi is!);

* The fault in our stars - John Green // Een weeffout in onze sterren - John Green (lievelingsboek voor altijd en eeuwig)
* The perks of being a Wallflower - Stephen Chbosky // De belevenissen van een muurbloem - Stephen Chbosky
* Extremely loud and incredibly close - Jonathan Safran Foer // Extreem luid en ongelofelijk dichtbij - Jonathan Safran Foer
* How I live now - Meg Rosoff // Hoe ik nu leef - Meg Rosoff

(En natuurlijk alle Harry Potters en The Hunger Games, als je van een beetje meer actie houdt!)

Dit was mijn lijstje voor iedereen die geïnteresseerd is, mocht je een aanrader voor mij hebben, laat het dan alsjeblieft weten! Ik ga nu voor het eerst beginnen in "One Day" van David Nichols.

Bye!
Renske


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...