maandag 27 februari 2017

De derde week op Bonaire

Bon nochi, goedenavond allemaal!

Het is zondagavond kwart over zeven en ik zit met een voldaan gevoel op de bank. Wat een leuke, feestelijke week was dit! Afgelopen zondag, nadat ik mijn blog online had gezet, zijn Lisette en ik naar de parade van het Kindercarnaval geweest. Het ging er echt op zijn Bonairiaans aan toe. Lisette en ik hadden gelezen dat de parade om twee uur zou vertrekken vanaf Van den Tweel (de Appie). We waren rond half 2 afgezet door de buurvrouw en liepen naar Kaya Nikiboko Zuid, de weg waaraan Van den Tweel ook zit. Niet een hele lange tocht, maar in de warmte op het heetst van de dag voelen alle stukjes lopen lang. We hadden een mooi plekje vlak bij de rotonde en waren erg benieuwd naar wat we te zien zouden krijgen! Om twee uur stipt waren wij er wel klaar voor, maar we vonden het nog wel erg rustig. Een half uur verstreek, een uur verstreek en toen kwam er een mannetje die de springkussens op de rotonde maar eens ging opblazen. Even later kwam er nog een mannetje die popcorn ging maken. Het zag er nog niet naar uit dat er spoedig een enorme horde carnavalskinderen voorbij zou komen! Langzaamaan verschenen er ook meer mensen (die allemaal een heel comfortabel stoeltje hadden meegenomen) met enorme koelboxen lekker koud drinken. Gelukkig zijn Lisette en ik niet de moeilijksten en waardeerden we ons stenen muurtje en lauw water ook enorm.
Na twee uurtjes gewacht te hebben verscheen in de verte het licht van de politiewagen die de optocht voorging en daarachter de eerste praalwagen. Daarop stond de Kindercarnavals-koninging, een schattig meisje dat keurig aan het wuiven was. Vervolgens hebben we nog heel veel wagens met héél veel dansende kindjes erachter voorbij zien komen. De kinderen hadden prachtige pakjes aan en hadden zichtbaar heel veel plezier. Het was weer een dag vol indrukken en het was dan ook wel weer een fijne beloning om 's avonds lekker op de bank te ploffen en Boer Zoekt Vrouw terug te kijken!

Maandagochtend moesten we naar Playa (Kralendijk) om dingen voor onze auto te regelen. Onze verkoper had alles heel duidelijk uitgelegd, wat zo fijn was! Alles klopte precies. Allereerst zijn we met ons koopcontract (een heel karig A-4tje met eigenlijk alleen wat handtekeningen) naar de verzekering geweest. We werden heel hartelijk ontvangen bij Ennia (de verzekering) en alles werd echt keurig geregeld. We kregen daar het nummer voor onze kentekenplaten. We hebben er iets minder dan een uurtje gezeten maar alles was dan ook helemaal rond. We mochten gelukkig een verzekering voor een half jaar, wat fijn is omdat we de auto maar een half jaar nodig hebben! Met ons betaalbewijs zijn we vervolgens naar de bank gelopen om de wegenbelasting te betalen. Dit kon gelukkig ook voor een half jaar: $98! Met het betaalbewijs van de wegenbelasting zijn we vervolgens naar het kantoor van financiën gelopen, waar we onze kentekenplaten op konden halen. Het ging allemaal heel vlot en binnen twee uur hadden we alles geregeld! We voelden ons eigenlijk best wel trots, dat we dit allemaal helemaal zelf hadden geregeld! Op de terugweg hebben we nog lekker een broodje gehaald bij Between 2 Buns, waar we chillend in de achtertuin nog lekker van hebben genoten.

Op dinsdag en donderdag ben ik naar stage geweest, op woensdag was ik 'vrij' en heb ik een beetje aan school gewerkt en nog even geskyped met mijn ouders en lieve Bram. Ik had iedere middag vergaderingen en meetings staan, wat me echt het gevoel geeft dat ik er 'bij hoor' en dat het ook belangrijk is wat 'ik vind'. Klinkt een beetje stom misschien, maar op mijn eerdere stages werd ik bij vergaderingen altijd maar naar huis gestuurd of 'was ik wel klaar', nu kan ik juist een bijdrage leveren en dat is echt leuk!
Woensdagavond hebben we Ferry opgehaald, wat heel erg leuk was. Onze verkoper had de nummerplaten er voor ons opgeschroefd dus we konden er zo mee rijden! Hij zit echt heerlijk en met de ARKO (Alle Ramen Kunnen Open) is het prima vertoeven op Bonaire! We hebben van onze mobiliteit en de hoeveelheid ruimte in Ferry direct optimaal gebruik gemaakt, want we zijn na het ophalen naar de Warehouse gereden voor de boodschappen. Hij rijdt heerlijk!

Vrijdag was het Schoolcarnaval, ook weer zo iets unieks om mee te maken! Het programma voor de dag was als volgt: ontvangst in de klas, met alle klassen naar de aula voor deel 1 van de optredens die iedere klas had voorbereid, 3 spelletjes en activiteiten van een kwartier in verschillende klassen, eten en drinken in de eigen klas, deel 2 van de optredens, 3 spelletjes en activiteiten van een kwartier in verschillende klassen, verzamelen in de eigen klas en wat lekkers eten en vervolgens inloop voor de ouders. Best een hectische dag omdat er weinig structuur is voor de kinderen, maar zo leuk om te zien dat ze allemaal zo blij waren! We hadden met alle groepen 1 t-shirts in het thema 'noord-en-zuidpool', de kinderen en wij als juffen hadden allemaal een pinguïn op het shirt. Het was heel leuk omdat we zo allemaal heel herkenbaar waren! De afsluiting van de dag was een beetje druk en ik moet zeggen dat ik daarna ook echt wel een beetje gesloopt was. Gelukkig was ik niet de enige en ik ben, toen ik thuis kwam van de vergadering die we er nog na hadden, lekker verwend door Lisette die drinken voor me inschonk, het eten ging maken.. Super lief! 

Zaterdag was de eerste dag van onze carnavalsvakantie. We hebben echt ma-xi-maal uitgeslapen (ik tot half 8) en hebben lekker rustig aan gedaan in de ochtend. Wasje gedraaid bij de wasserette (eindelijk weer schone kleren!), boodschappen gedaan en iets lekkers gehaald voor zondag. 's Middags hebben we Ferry volgegooid bij de pomp ($35) en konden we naar Lac Bay, waar we al sinds onze aankomst op het eiland naar uit zagen. Een fenomenale tocht langs prachtige stukken land (niet langer dan 20 minuten, want ja, zo groot is het hier niet) zorgde toch echt wel voor kippenvel bij ons beide. Wat wonen we toch op een prachtig eiland.. En toen we eenmaal bij Lac Bay aankwamen, waren we allebei een beetje sprakeloos. Zo mooi! Zo mooi!! Ik moet het echt twee keer typen. En volgens mij komt het dan nog niet over. ZO MOOI! Lac Bay is een azuurblauwe baai waar het water tot maximaal aan je middenrif komt, met links in de verte allemaal groene bomen en struiken en rechts allemaal strand. Overal waar je kijkt zie je windsurfers want dit is dé plek om te windsurfen. Het water is zo heerlijk warm en zo helder dat je allerlei visjes gewoon ziet zwemmen. Er zijn een paar tentjes waar je kan chillen en je surfspullen kan lenen, onder andere Jibe (wat toch echt wel een beetje the place to be is). Alsof het zo moest zijn, waren er twee stoeltjes met direct uitzicht op de baai vrij, waar we zijn gaan zitten en waar we iets heerlijks verfrissends hebben besteld. Ik een Amstel Bright, hét biertje van de Nederlandse Antillen. Want zo'n prachtig moment vroeg voor mij gewoon om een ijskoud biertje, haha. Nu al zin om daar ook met Bram te zitten! Maar tot die tijd nog eerst een paar keer met Lisette. We hebben nog een beetje gezwommen, in de zon gelegen, wat gelezen en rond 5 uur was het wel weer mooi geweest en heeft Ferry ons weer naar huis gebracht. Nog nagenietend van al het moois hebben we die avond lekker poffertjes gegeten en ben ik, na nog even skypen met mijn ouders én Bram, die het weekend bij mijn ouders in Alkmaar was, lekker op tijd naar bed gegaan.

Vandaag is het al weer zondag en moest de studie er echt even (heel even) aan geloven. Lisette en ik hebben een planning gemaakt voor ons LiO-portfolio en SLB-portfolio. Is allemaal goed te doen, als we ons aan de planning houden. Hoop dat het ook een beetje te combineren is met de twee-en-een-halve maand bezoek die over twee weken in gaat, maar ja, ik ben hier uiteindelijk om af te studeren en volgens mij is het bezoek daar wel van op de hoogte! We hebben genoten van een stukje (nouja, behoorlijk stuk) cheesecake omdat het zondag was en na nog wat relaxen maakten we ons rond 3 uur klaar voor (grote-mensen-)carnaval. We hadden wel geleerd van vorige week, dus rond half 4 waren we in Playa en vonden we een perfecte parkeerplek voor Ferry en hebben we een leuk plekje voor de parade gezocht. Nog even wat te drinken gehaald (Cola voor Lisette en een onverklaarbare smaak Fria voor mij, totaalprijs $2. Op een evenement!) en toen kwam de parade al voorbij! Ik vond hem nog indrukwekkender dan de Kinderparade, er waren zo veel mensen, zo veel kleuren en er was zo veel muziek! Echt één groot feest! Na de parade, die rond 5 uur afgelopen was, zijn we naar huis gegaan, hebben we gegeten en nu ben ik al weer aan het schrijven voor mijn blog. Straks kijken we nog even Boer Zoekt Vrouw terug onder het genot van een waterijsje en dan beginnen we écht aan onze heerlijke week vakantie!

Dankjewel voor het lezen en tot volgende week!

Ayo! Bye!
Renske


De koningin van het Kindercarnaval!



Onze Bonairiaanse kentekenplaat


Mijn klas tijdens het carnaval

Lac Bay is zoooo mooi

Nog even een arty foto bij Lac Bay




Carnaval Bonaire

Carnaval Bonaire

Carnaval Bonaire








Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...