zondag 19 februari 2017

De tweede week op Bonaire

Bon tardi, goedemiddag!

Kon ta bai? Mi ta bai hopi bon! Druk, druk, druk ben ik met het oefenen en het onder de knie krijgen van het Papiaments. En dat ook nog tussen alle stagedagen door! Want deze week was de stage dan echt begonnen..

Maandagochtend ging de wekker om 6 uur en stonden we snel op om 40 minuten later naar De Pelikaan te wandelen. Wat waren we blij dat we vorige week al kennis hadden gemaakt, dat maakte het starten een stuk minder spannend! Ik was wel heel benieuwd om de kinderen uit mijn klas te ontmoeten, ik hoorde dat niet alle kinderen Nederlands kunnen praten en die nacht had ik al gedroomd over de taalbarrière.. Maar eenmaal in de klas viel het heel erg mee en het grootste gedeelte van de klas verstaat mij en veel kinderen kunnen ook iets terug zeggen. Juf Steffie, de juf van mijn klas en mijn begeleider, is een juf die heel begaan is met de kinderen en je ziet dat ze heel gek op haar zijn! Het is dan ook best een gek idee dat ik haar klas voor 3 van de 4 dagen ga overnemen.. Maar wel echt een hele mooie kans voor mij!

Op maandag en dinsdag heb ik twee dagen vooral heel veel geobserveerd en twee keer een kring gedaan. Eén kennismakings'les', waarbij ik een verhaaltje voorlas uit een prentenboek over Nederland  (Alkmaar om precies te zijn!) dat ik van Esmée heb gekregen. Na het verhaaltje deelde ik stukjes Davelaar Jodenkoek uit. De kinderen vonden het heel spannend en heel leuk. Op dinsdag heb ik nog een digitaal prentenboek voorgelezen, wat heel leuk was omdat ik kon staan en zo heel goed kon uitbeelden wat er in het verhaaltje werd verteld. Ik heb op beide dagen daarnaast met het spelen en werken rondgelopen en contact gemaakt met de kinderen. Het zijn echt schatjes en je ziet dat ze heel graag mee willen doen en willen leren.
Woensdag is mijn 'vrije' dag, dan hebben de kinderen uit groep 1 geen school. Ik ben van plan om op woensdag op De Pelikaan te gaan werken aan mijn onderzoek, maar omdat het voor de carnavalsvakantie nog erg druk is met de verhuizing van lokalen en ander geregel werk ik nog even thuis. Ik heb nog wat dingen gedaan voor de bieb en Papiaments geoefend. Ook nog even geskyped met het thuisfront en met mijn lieve vriendje Bram.
Donderdagmiddag, na weer een leuke ochtend, was er vergadering, welke erg interessant was om bij te wonen. Het was een handige vergadering, omdat er allerlei verschillende schoolregels besproken moesten worden. Zo waren Lisette en ik gelijk goed op de hoogte! Daarna hebben we nog gebrainstormd over verschillende soorten onderwijs en of het mogelijk was dat te implementeren op De Pelikaan. Dat was interessant, maar iets lastiger om een bijdrage aan te leveren omdat Lisette en ik nog maar net meedraaien in de school. Het is goed om te zien dat de school vooruit wil en vernieuwend wil zijn. Dat zegt wel wat over de kwaliteit, vind ik!
Op vrijdag mogen de kinderen in hun 'gewone' kleren naar school. Volgens mij had ik dat nog niet verteld, maar maandag tot donderdag dragen de kinderen een schooluniform. Zo, vindt De Pelikaan, zijn alle kinderen gelijk. Het was weer een leuke dag en de tijd vloog voorbij. Helaas was er een kindje uit mijn klas gevallen en zij bleek, later die middag, haar pols gebroken te hebben. Dat was wel even schrikken..! Je wordt er gelijk maar weer even aan herinnerd dat een ongeluk in een klein hoekje zit, en dat je een grote verantwoordelijkheid draagt over de groep. Steffie en ik hebben goed gehandeld en alles is gelukkig ook goed gekomen. 

Lisette en ik waren vrijdagavond he-le-maal uitgeteld, vroeg opstaan iedere dag en zo veel indrukken, dat we echt weer heel vroeg ons bed in doken. Eigenlijk hadden we wel iets te vieren, want die avond hebben we namelijk het contract van onze auto getekend! Onze missie is geslaagd en onze zoektocht voltooid, we hebben een Daihatsu Feroza (door ons omgedoopt tot Ferry) waar we mee over het eiland kunnen crossen. Volgende week maandag moeten we van alles gaan regelen: verzekering, kentekenplaten en dan kunnen we hem volgende week woensdag ophalen! Super fijn.
Zaterdagochtend hebben we weer even geskyped, ik lekker lang met Bram, en heb ik nog even goed wat Papiaments geoefend. In de middag zijn we naar het strandje vlak bij huis gelopen, om nog lekker even te ontspannen en wat te snorkelen. Ik had daar, wederom, weer echt een belevenis.. Pfoe! Ik had een stukje gezwommen richting een afgebrokkelde pier, waarvan ik had gehoord dat er heel veel mooie visjes zaten. Ik kwam al flink wat snorkelaars tegen die mijn kant op dobberden, dus ik zat goed. Ik zwom om het hoekje van de pier en.. Wauw! Een school van wel 1000 visjes, die allemaal dezelfde kant op bewogen.. Zo gaaf! Het leek Finding Nemo wel. Ik nam dit allemaal rustig in me op, totdat er tussen de stukken beton een TARPOEN van wel ANDERHALVE METER kwam zwemmen. Deze vis lijkt een beetje op een haai maar ik zag al snel dat het geen haai was. Hij was echter zo immens groot dat ik toch wel heel snel het water uit wilde, dus ik ben echt als een bezetene terug gaan zwemmen (langs alle dobberende snorkelaars die ik eerder passeerde) en ik zwom zo snel, dat er water in mijn duikbril én in mijn snorkel kwam. Eenmaal veilig op de kant heb ik Lisette overgehaald om ook het water in te gaan. De tarpoen, waarover ik haar had verteld, zwom immers van mij weg dus ik dacht dat hij wel weg zou zijn. En die school kleine visjes was adembenemend. Lisette dus weer het water in, en ze zwom links langs de pier op. Ik hield alles goed in de gaten, tot ik ineens allemaal gespetter hoorde! Ik wist gewoon dat dat de tarpoen moest zijn. Ik zag Lisette, een beetje paniekerig, snel terug zwemmen naar de kant en haar nog een keer omkijken. Toen hoorde ik een gilletje vanuit de snorkel (net als wat andere mensen op het strand) en iedereen maakte zich een klein beetje zorgen. Gelukkig was Lisette snel uit het water en kon ze zeggen dat het geen haai was, maar de tarpoen. Ik kwam niet meer bij en Lisette ook niet, wat een avontuur. En wat een gruwelijk grote vis. Zoek voor een beeldvorming maar even een tarpoen op Google. En bedenk dan even dat hij anderhalve meter was..!

Nu is het al weer zondag en Lisette en ik doen lekker rustig aan. We zijn met Karen meegereden naar Van den Tweel (de appie van Bonaire) en hebben voor een flink aantal dagen boodschappen gedaan. Nu thuis even alles bijwerken, blogs, reisverslagen, dagboekjes. Daarna even genieten van een heerlijke wafel (op zondag gaan we vanaf nu iedere keer iets lekkers eten, dat is een traditie van Lisette thuis) en vanmiddag gaan we kijken bij de Kindercarnaval optocht in Playa, Kralendijk. Daar kunnen jullie wel een vlogje over verwachten!

De komende weken staan geheel in het teken van carnaval, dus daar gaan jullie nog wel wat foto's en filmpjes over zien. Daarnaast hebben we woensdag dus een auto, yes! Dat gaat sowieso zorgen voor nog wat ontdekkingen op Bonaire. Volgende week vrijdag is het carnaval op school en vervolgens carnavalsvakantie. Volgende week zondag horen jullie hoe mijn week was. En dan zal ik de plannen voor de vakantie met jullie delen.

Bedankt voor het lezen en tot volgende week!

Ayo! Bye!
Renske


Ferry!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...