zondag 30 april 2017

De twaalfde week op Bonaire

Bon tardi!

Van harte gefeliciteerd met mijn lieve vriendje Bram, die vandaag 27 jaar is geworden! Vanmorgen begon ik mijn dag dan ook met gezellig skypen met de familie Wanders (en oma), die op visite waren bij Bram in Groningen. Ik heb gisteren taart gehaald bij Between2Buns, de heerlijkste broodjeszaak op Bonaire, waar we straks van gaan genieten.

Vorige week zaterdag is Jasper, de vriend van Lisette, naar Bonaire gekomen. Ze hebben heeeele leuke dingen ondernomen met zijn tweeën en waren zo lief om 's avonds gezellig met mij te eten en me af en toe ook mee te nemen. Op maandag en dinsdag heb ik weer voor de groep gestaan, wat erg leuk was en goed ging omdat er 5 kinderen afwezig waren vanwege verlof. Heerlijk als je dan een groepje van 20 kinderen hebt! Eigenlijk is dat ook wat je maximaal aan kan in je eentje, dan lukt het namelijk echt goed om de kinderen te volgen en te begeleiden. We zouden daar echt voor moeten pleiten in Nederland.. Maar goed, ik dwaal af!
Op woensdag was ik vrij en heb ik even goed gewerkt aan mijn LiO-portfolio. Ik lig echt goed op schema, ondanks de rommelige afgelopen weken. Op donderdag was het Koningsdag en hebben Lisette, Jasper en ik onze oranje shirts aangetrokken en zijn we naar Kralendijk gegaan om te kijken of er vrijmarkt was. Dat was zo! Geweldig om te zien wat ze er verkochten, kom je in Nederland op de vrijmarkt allerlei oude zooi van zolder tegen, mensen verkochten hier koelkasten, King-Size bedden, behang en zelfs auto's en boten.

Kralendijk is echter niet zo groot en de vrijmarkt dus ook niet, en daarom zijn we daarna lekker doorgereden naar Lac Bay om te gaan windsurfen. We hadden Jasper geïnstalleerd met de GoPro, zodat hij onze windsurf-skills kon vereeuwigen op film. Helaas had de medewerker van Jibe onze skills iets te hoog ingeschat, wat inhield dat we een enorm zeil en een heel klein plankje kregen. Het ging voor geen meter! Dit wilde ik natuurlijk niet toegeven, maar hield dus in dat ik een uur lang van mijn plank ben gedonderd en er 100 keer op nieuw op moest klimmen. Redelijk gefrustreerd heb ik na een uur mijn plank + zeil weer ingeleverd, waarna de beste medewerker toegaf dat hij de verkeerde spullen mee had gegeven. Hij vond wel dat ik het alsnog heel knap had gedaan..

Op vrijdag was mijn tante weer op Bonaire en ik ben 's middags naar haar toe gegaan om lekker te chillen. Ik had weer een koffer vol spullen uit Alkmaar die mijn ouders me hadden willen geven en die mijn tante dus helemaal heeft meegesleept. Super lief! We hebben eerst lekker gechilld bij het hotel, thee gedronken en ik heb daar heeeerlijk kunnen douchen! Voor het eerst in twee-en-een-halve maand geen koude straal uit een douchekop die ik niet eens aan de muur kan hangen, maar een rain-shower met warm water in de meest luxe badkamer ever. Wat een genietmomentje!
's Avonds zijn we uit eten gegaan bij La Cantina, een restaurant in Kralendijk. Wat we daar hebben meegemaakt.. Wow! We hebben echt nog nooit zó lekker gegeten!!! Het begon al met een aperitiefje, gefrituurde ansjovis (van die kleine visjes die je eigenlijk altijd aan je kat geeft) met limoen-mayonaise, een mousse van Mahi-mahi (een vis) met de mousse van een eierdooier, en een heerlijk hartig koekje met een of andere tartaar.. Mmm! Maar de pret was nog niet voorbij, want na het aperitiefje kregen we twee plankjes in de vorm van Bonaire en Klein Bonaire, met een broodje van inktvisinkt, en nog allemaal schuimen en mousses van zeekraal, zeegras, roomkaas met houtskool en cake van zeewier. Heel uniek! We wisten echter al de hele tijd dat we tonijn wilde eten, dus dat was ons hoofdgerecht. Ook weer zo bijzonder, de tonijn was echt perféct gebakken en de groenten die we erbij kregen waren om te smullen, babymais, gegrilde courgette, zoete aardappeltaart, pastinaak en kouseband. De kouseband was zelfs geknoopt! Het leek echt alsof we in een sterrenrestaurant aten, het was zo speciaal! We konden nog een keer kijken naar de dessertkaart ook echt niet laten, en we kozen een chocoladedessert toe. Oh. My. God. Een schuim van witte chocola, met een bruine chocoladebodem, kokos en mango. En daar overheen een gelei. Aaaaaah, het was zo lekker! Ik ga echt nóóit meer ergens anders eten. Niet normaal zo goed! Het was ook een prachtige locatie, Manouk, als je dit leest, be prepared want hier gaan we naartoe!

Gisteren (zaterdag) zijn we weer naar Lac Bay toegegaan om te surfen. Het waaide echt ontzettend hard en dat maakte het nog best lastig. Wel was het weer heel leuk en het is tof om te zien dat je iedere keer weer vooruitgang boekt! In de middag heb ik thuis lekker even muziek geluisterd en wilde ik nog bezig voor school, maar dat heb ik even geskipped. Het was ook wel eens lekker gewoon even niets te doen en een momentje voor mezelf te hebben! Rond een uurtje of 5 ben ik begonnen de beruchte en beroemde zoete-aardappel salade te maken en die heb ik dan ook samen met Lisette en Jasper op het strand opgegeten. Daarna nog een ijsje gehaald bij Luciano's.. N-ice!

Vandaag is het dus Bram zijn verjaardag en hier op Bonaire is het ook nog eens dia di Rincon, Rincondag. In Rincon, het meest afgelegen plaatsje op Bonaire, is het groot feest. Rincon is een heel traditioneel Antilliaans dorp en als het op Bonaire feest is, dan is het ook góéd feest. Rond een uurtje of 12 gaan we die kant op. Ik ben erg benieuwd! Volgende week blog ik er vast over. Eerst maar even een taartje eten op Bram zijn verjaardag!

Ayo, bye!

Renske.
Vrijmarkt in Kralendijk!

Leve de koning!


La Cantina, so pretty!

De eerste aperitiefjes...

broodjes op Klein Bonaire van inktvisinkt!


De tonijn! MMM!

Beetje donker, maar het chocoladedessert...

Yay, Lac Bay!





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...