zondag 12 maart 2017

De vijfde week op Bonaire

Bonnochi lieve lezers!

Zo zaten er al weer 5 weken op dit prachtige eiland op. Ik ben een kopje thee voor mezelf aan het zetten, terwijl Lisette nu haar ouders van het vliegveld aan het halen is. Onvoorstelbaar dat ze nu al op bezoek komen! We hadden het er tijdens het eten nog over; we zien ons nog staan op Schiphol. Dikke knuffels en kussen en 'tot over 6 weken'.. Hetzelfde geldt voor Bram, die over 3 nachtjes alweer bij mij is! De tijd vliegt maar dat kan maar één ding betekenen: het is hier geweldig leuk.

Mijn eerste échte officiële week als 'juf Renske' is een feit! Op maandag zijn Lisette en ik flink aan de bak geweest voor onze studie, SLB en ons LiO-portfolio moesten er aan geloven. Op maandag bereidde ik tevens mijn eerste dag alleen voor de groep voor. Ik had allemaal leuke ideeën voor het thema waar we één week mee zouden werken: tegenstellingen. Het rooster zat goed in mijn hoofd, de activiteiten zaten goed in mijn hoofd.. He-le-maal klaar voor de dinsdag.

Dinsdag brak aan en vol goede moed vertrok ik om 20 voor 7 naar De Pelikaan. Alles klaargezet, alles geprint en gepakt.. Tot ik hoorde dat de onderwijsassistente ziek was. Oeps, kleine kring moest ik nu toch zelf doen! Gelukkig wist ik wat er gedaan moest worden dus dit zou lukken. Maar om half 8 stapt er ineens een jarige jop binnen! Een jarige op mijn eerste dag als juf! Liet dit nou net één ding zijn wat Steffie en ik niet hadden besproken in onze overdracht.. Met al mijn improvisatie-skills heb ik de verjaardag geparkeerd tot na het buitenspelen, waarin ik een plan had bedacht en gelukkig Steffie buiten nog even tegen het lijf liep voor hoe en wat. Volgens mij heeft mijn jarige jop een hele leuke dag gehad! En het was ook maar weer eens een mooie reality-check: je kan je nog zo goed voorbereiden, maar een dag in het onderwijs is nooit zoals je in je hoofd hebt zitten. Al mijn 'lesovergangen' verliepen erg soepel, ik heb 23 schoentjes uit- en na de gym weer aan- gekregen en de kinderen én ikzelf hadden een hele leuke dag. Ik vind het zo leuk om liedjes te zingen met de kinderen en ik gebruik het liefst ook overal een liedje voor. Lief om te zien dat de kinderen er zo leuk op reageren en een liedje best snel oppikken!

Woensdag was ik 'vrij', maar ga ik standaard om kwart voor 7 met Lisette mee naar De Pelikaan omdat ik om half 8 een overleg heb met mijn collega over de doelen waar we de week erop aan gaan werken. Ook deze woensdag was het een goede bijeenkomst waarin we van alles hebben gedaan: digibord thema-proof maken, printen, lamineren, voorbeeldwerkjes maken.. Allemaal leuke dingen die er ook écht bijhoren. Daarna heb ik aan mijn onderzoek gewerkt en wat literatuur verzamelt.

Op donderdag en vrijdag stond ik weer voor de klas. Ik was woensdagavond een beetje laat (kwart over 10, haha) gaan slapen en donderdag was ik echt gesloopt. Het was daarnaast een erg onrustige dag voor de kinderen: de schoolfotograaf zou komen. Alles liep wel maar alles was, zoals ik al zei, onrustig, wat resulteerde in druk gedrag, schuiven in mijn rooster omdat we niet naar gym konden (de fotograaf zat in het speellokaal) a.k.a. improvisatie to the max en ik was ook nog eens moe. Na de tweede keer buitenspelen (en de foto) had ik me weer herpakt en uiteindelijk was het een hele leuke dag. 's Avonds kon ik echt geen zinnig woord meer uitbrengen, laat staan mijn armen optillen of een stuk lopen, dus om 9 uur ging ik naar bed haha. Dat wordt nog wat als ik later een baan krijg, suuuper gezellig.
Vrijdag was ik gelukkig weer vól energie (dus gewoon weer mezelf) en kon ik er weer tegenaan. De onderwijsassistente was weer beter en het is zo fijn als je wat extra handen hebt! Daarnaast is ze erg aardig en het is leuk om met haar samen te werken. Ze is nog in opleiding dus ik vind het best wel speciaal dat ik haar mag aansturen, als LiO-zijnde! Maar aan de andere kant ben ik integraal verantwoordelijk, dus dan hoort dit er ook bij. Vrijdag was in ieder geval echt een topdag en met een grote glimlach begon ik dan ook aan mijn weekend. Steffie en ik hebben daarnaast tóch nog een huishoek in ons lokaal gekregen dus mijn weekend kon sowieso niet meer stuk: spelstimulering in de huishoek vind ik één van de leukste dingen van het kleuteronderwijs. Nu al zin om volgende week het paasontbijt na te spelen met de kinderen. Op vrijdag hebben ze namelijk al erg leuk gespeeld!

Gisteren hebben Lisette en ik 's ochtends nog even een bezoekje gebracht aan de wasserette (3 wasmachines bezet, lol) en vervolgens zijn we boodschappen gaan doen. In de middag hebben we een heel lekker broodje gehaald bij Between2Buns en die hebben we opgegeten bij Weber's Joy, een heel fijn strandje waar het iedere keer super rustig is én waar je leuk kan snorkelen. We hadden een heerlijk plekje bij een struik en na het heerlijke broodje gegeten te hebben, zijn we lekker gaan liggen (en hebben we nog een klein beetje een kleurtje gepakt). Wie mij kent, wéét dat ik niet langer dan 5 minuten stil kan liggen dus na 5 minuten zat ik alweer rechtop. Ik tuurde een beetje over de zee, links in de verte is klein Bonaire, en wat zie ik daar ineens.. Ik tik Lisette aan en ze kijkt met me mee: 6 dolfijnen springen uit het water en gaan zo richtig klein Bonaire! Ze waren best heel dichtbij en het zag er zo mooi uit! Het was zo bijzonder om te zien dat we er kippenvel van kregen, adembenemend mooi en echt ontzettend gaaf. Just one way to spend your saterday afternoon..!

Vandaag hebben Lisette en ik vanmorgen nog keihard gestudeerd, waarna we onszelf beloonden met een heerlijke blueberry muffin (traditie!), we hebben nog even getankt, beetje schoongemaakt en nu is Lisette dus met haar ouders, echt heel erg leuk. Ik ga een eind typen aan deze blog, mijn thee is inmiddels koud aan het worden (wordt thee echt koud als het 26 graden is? ;)) en er is een stukje Tony's Chocolonely wat mijn naam aan het roepen is.

Danki voor het lezen en tot volgende week!

Ayo, bye!
Renske

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...